Co způsobuje hlad ?

24.10.2020

V dnešním článku bych se chtěl věnovat tomu, co nám způsobuje nepříjemné pocity hladu.


"Hlad je pocit (nepodmíněná fyzická reakce organismu), vyvolaný nedostatkem potravy. Hlad je důležitým signálem, sdělující tělu potřebu příjmu potravy a energie z ní. Chuť k jídlu je pouze psychický stav."


Pocit hladu se u člověku projevuje již po několika hodinách od posledního nasycení. Zdravý člověk vydrží bez jídla průměrně 4 týdny, ale jsou případy kdy člověk vydržel i 70 dní. Toho lze dosáhnout pouze za předpokladu, že má daný jedinec dostatečné množství tekutin a spánku. 

Z posledního příjmu potravy tělo zpracovává látky zhruba tři dny, poté přechází z hlavního zdroje glukózy na proces zvaný ketóza. Játra v něm začínají odbourávat, zpracovávat a spotřebovávat tělesný tuk. Poté tělo přechází do "režimu hladovění" - v této fázi bere energii ze svalů (katabolické procesy) a vnitřních orgánů. Dochází k úbytku kostní dřeně, který začíná ohrožovat život.

Orgán, který řídí ovládání hladu, je mozek - resp. jeho část hypothalamus. Ten sleduje obsah glukózy (krevní cukr) v krvi. 

Mimo jiné řídí hypothalamus pocity hladu, žízně, reguluje tělesnou teplotu, podílí se na kontrole emocí a sexuální aktivitě.

Hlad a příjem potravy ovlivňují dvě hypothalamická centra - "centrum sytosti a centrum potravové." Existuje mezi nimi funkční spojení - signalizuje-li c. sytosti nedostatek glukózy, aktivuje potravové centrum. V případě normální hladiny glukózy však potravové centrum není drážděno nebo je dokonce aktivně tlumeno. Hlad charakterizují také hladové projevy- tzv. hladové stahy (dříve považovány za stahy stěn prázdného žaludku) a sekrece žaludeční šťávy.

Je-li jeho správné fungování narušeno, mluvíme o poruchách příjmu potravy (PPP). Ty mají psychosomatický charakter - jedná se o ignorování potřeby jíst, přejídání se nebo periodický nadměrný a nedostatečný příjem potravy, vyvolaný špatnou nebo zpožděnou indikací sytosti. Mezi poruchy patří např. anorexie, bulimie, ale také záchvatovité přejídání (binge eating).

Jak bojovat s pocity hladu ?


Nejčastějším důvodem je fakt, že jíte moc malý objem stravy, nebo jste se začali omezovat v jídle. Mohou být ale i další důvody - např. :

  1. Jíte málo bílkovin - bílk. vás nejvíce zasytí, pomáhají zvyšovat hladinu hormonu leptinu (pocit sytosti) a snižují ghrelin (pocit hladu)
  2. Málo spíte - správné fungování organismu, udržování hladiny ghrelinu a leptinu
  3. Jíte velké množství vysoce průmyslově zpracovaných potravin - tyto potraviny zpravidla mají nízký obsah mikronutrientů, častokrát vás nedokáží zasytit, protože obsahují velké množství kalorií/malý objem jídla
  4. Jíte málo tuků - tuk se v našem těle déle tráví, zpomaluje trávení a vstřebávání dalších živin - delší pocit sytosti
  5. Málo pijete